10-1.jpg

Szwedzki startup Clean Motion zamierza skomercjalizować elektryczny samochód dostawczy zasilany przez dachowe ogniwa słoneczne z tylnymi stykami przeciwpasa (IBC). Twierdzi się, że samochód otrzymał rezerwę mocy do 400 km, z czego do 130 km zapewniają moduły fotograficzne.

Szwedzki startup Clean Motion planuje uruchomić swoją furgonetkę solarną o nazwie Re.Volt jesienią 2022 roku.

Producent twierdzi, że moduły fotowoltaiczne zainstalowane na dachu zapewniają zasięg ponad 100 km, podczas gdy całkowity zasięg bez doładowania szacuje się na około 400 km. Maksymalny zasięg z akumulatorów pojazdu szacuje się na 70 do 280 km/dobę, a maksymalny zasięg z energii słonecznej może wynieść nawet 130 km/dobę, ale zależy to od warunków klimatycznych.

Technologię stosowaną do monokrystalicznych ogniw słonecznych typu n o sprawności 23% dostarczył fiński producent Valoe, z którym Clean Motion podpisało umowę o współpracy. Produkty Valoe to tylne ogniwa słoneczne (IBC) opracowane przez Konstanz e.V. International Solar Research Center w Niemczech. (ISC Konstancja).

„Wydajność energetyczna naszych pojazdów jest wyjątkowa, co oznacza, że ​​dach fotowoltaiczny może uczynić je samowystarczalnymi pod względem energetycznym”, mówi dyrektor generalny Clean Motion, Goran Folkesson. „Oznacza to również, że mając zaledwie 40 kg baterii, możemy zaoferować zasięg 280 km, nawet na północnych szerokościach geograficznych, gdzie słońce nie jest niezawodnym źródłem energii”.

Samochód, który producent pozycjonuje jako idealny do operacji transportowych z minimalną potrzebą doładowania, mierzy 300 x 140 x 170 cm i waży tylko 250 kg po rozładowaniu. Po załadowaniu jego waga może osiągnąć 700 kg dzięki przestrzeni ładunkowej o pojemności 2500 litrów. Dokładniejsze szczegóły techniczne samochodu nie zostały ujawnione.

Założona w 2010 roku firma z siedzibą w Lerum produkuje również Zbee, lekki elektryczny pojazd trójkołowy, który jest dostępny zarówno z tylnym siedzeniem, jak i ładownią.